۱۳۹۴ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

۳۳ - مفهوم و معنی صلوات از منظر قرآن چیست؟


مفهوم و معنی صلوات از منظر قرآن چیست؟

معنای صلوات در قرآن تحریف آیه 56 سوره احزاب.

بسیاری از مسلمانان بر این باور هستند که وقتی نام پیامبر «محمد» گرفته میشود باید همراه نام او بگویند «صلی الله علیه و آله و سلم» یا «اللهم صل علی محمد و آله وسلم». اگر از اکثر مسلمانان سوال شود معنای این جمله (صلوات) چیست؟ اکثرا مطمئن نیستند یا معمولا خواهند گفت این یعنی «خدایا بر محمد و خانواده اش درود بفرست ».

این باور از این آیه گرفته شده است:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
خدا و فرشتگانش «يُصَلُّونَ» بر پیامبر؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید٫ بر او «صَلُّوا» و کاملاً تسلیم باشید.
(سوره احزاب آیه ۵۶)
همینطور که میبینید واژه کلیدی آیه بالا «يُصَلُّونَ» و «صَلُّوا» را هنوز ترجمه نکرده ام تا اولا معلوم شود که معنایش چیست. در اکثر ترجمه ها این دو واژه که هر دو از یک ریشه است را ترجمه می کنند درود بفرستید. یعنی شما آیه بالا را در ترجمه ها اینگونه خواهید یافت:
«خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او درود بفرستید و کاملاً تسلیم باشید.»

اما وقتی که به معنای اصلی این دو واژه دقت کنیم خواهیم دید که چگونه این آیه تحریف شده است و معنای این آیه که بسیار عمیق تر و مهم تر از این است که فقط تبدیل به یک چیز لفظی شده است! کسانی که از این آیه اینگونه برداشت کرده اند نه تنها این آیه را بی معنی کرده اند بلکه آیه را محدودش کرده اند!

اما قبل از اینکه به معنای اصلی آیه بپردازیم٫ فرض کنید این آیه را به همان معنایی که در بالا ترجمه شده بگیریم٫ خواهیم دید که اصلا معنی نمی دهد! آیا پیامبر نیازی به درود ما دارد؟ در ضمن در اول آیه خود خداوند می گوید من و فرشتگان داریم این کار را می کنیم! «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ»! باز ما میگوییم خدایا این کار را بکن! (بر او درود بفرست) اصلا معنی می دهد؟ آیا ما برای خدا تعیین تکلیف می کنیم؟

و در ضمن در آیه ای دیگر همین را خداوند در مورد مومنین می گوید:

هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا
او کسی است که بر شما «يُصَلِّي» و همچنین فرشتگان او٫ تا شما را از تاریکی ها خارج کند به سوی نور. او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است
(سوره احزاب آیه ۴۳)

همچنین در آیه ای دیگر در مورد کسانی که اهل صبر هستند :

أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ
اینها، همانها هستند که «صلوات» پروردگارشان شاملشان شده است؛ و آنها هستند هدایت‌یافتگان!
(سوره بقره آیه ۱۵۷)
آیا خداوند نشسته و بر مومنین درود می فرستد؟ یا آیا خداوند و فرشتگانش راه می روند و بر پیامبر درود می فرستند؟ آیا اصلا معنی میدهد؟

در آیه ای دیگر خداوند همین را در مورد مومنین به پیامبر می گوید٫ دقت کنید:

خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
از اموال آنها صدقه‌ای بگیر، تا بوسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی! و بر آنها «صَلِّ» که «صلات» تو مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!
(سوره توبه آیه ۱۰۳)
آیا در آیه بالا خداوند به پیامبر می گوید بر مومنین درود بفرست؟

پس همینطور که مشاهده کردید واژه «صَلُّوا» در قران هم از طرف خدا به پیامبر است٫ هم از طرف ما به پیامبر٫ هم از طرف خداوند به ما و هم از طرف خود پیامبر به ما است! پس با این معنا همه فقط باید بر همدیگر درود بفرستند! و این تحریف قران و ظلم در حق معنای آیات قران است!.

معنای اصلی واژه «صلی» رویکرد به چیزی و توجه کردن به آن است٫ همانطور که رابطه ما با خدا و نماز پنجگانه ما در قران صلاة نامیده شده است که یعنی رویکرد و توجه به خدا. واژه مخالف این واژه تولی است که یعنی پشت کردن و بی توجهی کردن که اتفاقا در سوره قیامت هر دو واژه در مقابل همدیگر آمده است:
فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّىٰ ﴿٣١﴾ وَلَٰكِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّىٰ ﴿٣٢﴾
او تصدیق نکرد و روی نکرد،«31» بلکه تکذیب کرد و روی‌گردان شد
(سوره قیامت آیه ۳۱ و ۳۲)

و البته رویکرد ها با هم تفاوت دارد٫ رویکرد خداوند و فرشتگان به پیامبر همان تاييد پیامبری او و نصرت و یاری دادن به او است! رویکرد مومنین به پیامبر نیز تاييد پیامبری او٫ یاری رساندن و پیروی از اوست٫ همانطور که در آیه ۱۵۷ سوره اعراف می فرماید:

فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
پس کسانی که به او ایمان آوردند، و حمایت و

یاریش کردند، و از نوری که با او نازل شده

پیروی نمودند، آنان رستگارانند.
(سوره اعراف آیه ۱۵۷)

حالا با این معنی که معنای اصلی این واژه است بار دیگر آیه اول را می خوانیم:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
خدا و فرشتگانش پیامبر را تاييد می کنند و او را یاری می کنند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید،شما نیز او را تاييد کنید و یاری کنید و کاملاً تسلیم باشید.
(سوره احزاب آیه ۵۶)

و مانند این آیه با همین معنی در جاهای دیگر قران نیز آمده است که به آن اشاره میکنم:

إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ ۗ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
اگر او را یاری نکنید، خداوند او را یاری کرد؛ آن هنگام که کافران او را (از مکّه) بیرون کردند، در حالی که دوّمین نفر بود (و یک نفر بیشتر همراه نداشت)؛ در آن هنگام که آن دو در غار بودند، و او به همراه خود می‌گفت: «غم مخور، خدا با ماست!» در این موقع، خداوند آرامش خود را بر او فرستاد؛ و با لشکرهایی که مشاهده نمی‌کردید، او را تقویت نمود؛ و هدف کافران را پایین قرار داد، و سخن خدا بالا و پیروز است؛ و خداوند عزیز و حکیم است!
(سوره توبه آیه ۴۰)

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
ای پیامبر! خداوند برای حمایت تو کافی است و همچنین مؤمنانی که از تو پیروی می‌کنند (سوره انفال آیه ۶۴)

«صلاة» یا «صلوات» خداوند نیز به مومنین همان توجه و یاری رساندن او به مومنین است تا آنها را از تاریکی ها خارج کند به سوی نور:
هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۚ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا
او کسی است که بر شما توجه و عنایت دارد و همچنین فرشتگان او٫ تا شما را از تاریکی ها خارج کند به سوی نور. او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است
(سوره احزاب آیه ۴۳)

إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِينَ
در آن هنگام که تو به مؤمنان می‌گفتنی: «آیا کافی نیست که پروردگارتان، شما را به سه هزار نفر از فرشتگان، که از آسمان نازل میشوند یاری کند؟!
(سوره آل عمران آیه ۱۲۴)

پس کاملا با توجه به معنی لغوی صلوات و آیات قران, واضح و روشن است که فرمان خداوند به مومنین در آیه ۵۶ سوره احزاب در واقع ۳ چیز است:
۱- ایمان آوردن به پیامبر
۲- یاری رساندن به او
۳- پیروی کردن از پیام رسالت او

اما امروز که پیامبر در بین ما نیست ایمان آوردن٫ یاری رساندن و پیروی کردن از پیامبر مربوط به پیام او که قران است می باشد و با این کار است که آیه بالا که خداوند می فرماید شما را از تاریکی ها به سوی نور میبرد تحقق پیدا می کند!

پس وقتی خداوند در آیه ۵۶ سوره احزاب می فراید او و فرشتگانش «يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» این به این معنی نیست که خداوند راه می رود و هر روز صلوات می فرستد!!

محدود کردن این آیه به معنای فقط یک چیز لفظی و حرفی گفتن قطعا ظلم در حق قران و تحریف آیات پر معنی اش است! در ضمن آیا اصلا پیامبر نیازی به درور فرستادن ما دارد؟ او که خداوند دربارش اینگونه می فرماید:

إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا ﴿١﴾ لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا (۲)
ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم ساختیم!...«1» تا خداوند گناهان گذشته و آینده‌ تو را ببخشد و نعمتش را بر تو تمام کند و به راه راست هدایتت فرماید؛
(سوره فتح آیه ۱ و ۲)

او که خداوند گناهان گذشته و آینده اش را بخشیده است هیچ نیازی به درود فرستادن ما بر او ندارد بلکه این ما هستیم که با پیروی کردن از معنای واقعی آن آیه یعنی ایمان آوردن و پیروی کردن از پیام پیامبر (قران) خودمان را باید از تاریکی های جهالت به سوی نور هدایت خداوند ببریم و شامل رحمت او بشویم!



Karim  eslami 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر